שלשום (14.10.2024) פורסמה טיוטת התכנית הכלכלית לשנת 2025 (קישור לטיוטה).
במסגרת הטיוטה האמורה מוצעים, בין היתר, התיקונים והשינויים הבאים:
- הגדלת שיעורי דמי ביטוח לאומי/בריאות (ראו עמ' 27-26);
- הקמת צוות בין-משרדי לגיבוש המלצות בנושא איחוד בין מערכת הגבייה של המוסד לביטוח הלאומי ושל מס הכנסה ברשות המיסים (ראו עמ' 29);
- ביטול איחוד עוסקים לפי חוק מע"מ (ראו עמ' 43-42);
- מניעת ניכוי הוצאות לצורכי מס הכנסה ומע"מ שיש בהן פוטנציאל סיכון ליצירת הון שחור והעלמת מס, דיווח שנתי לרשות המיסים על עסקות השכרת נכסי מקרקעין בישראל על-ידי הפלטפורמות המקוּונות המשמשות לביצוע עסקות אלו ושינוי מתווה מודל הקצאת מספרים לחשבוניות מס (ראו עמ' 50-44);
- שינויים ביחס לחשבוניות P ו-I (ראו עמ' 81-79);
- תיקון תקנות מס הכנסה (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה), התשנ"ג- 1993, כך שהמידע העובר כיום ממעסיקים באופן חודשי לרשות המסים בטופס 102 לגבי מספר העובדים ששולמה להם משכורת וכלל התשלומים ששולמו, יכלול את המידע הכלול בטופס 126 (ראו עמ' 85-84);
- צמצום הפחתת המס על כלי רכב במסגרת תכנית "ציון ירוק" (ראו עמ' 120-119);
- ביטול כלל נקודות הזיכוי הניתנות לעובדים זרים ולתושבי אזור שאינם אזרחים ישראליים (ראו עמ' 172-170);
- מיסוי רווחים לא מחולקים בהתאם למתווה שנכלל בתזכיר לתיקון פקודת מס הכנסה (קישור לתזכיר) (ראו עמ' 185-182);
- הסרת חסמים שונים בהוראות פקודת מס הכנסה שעניינן בשינוי מבנה (סעיפים 105-103 לפקודה), מתן הקלוֹת לתושבי-חוץ בגין רווחי הון, קביעת שיעור מס של 32% על דמי הצלחה, שינויים במס הכנסה ומע"מ ביחס לשותפויות, מסלול ירוק בנושא תמחור פעילות של מרכזי מחקר ופיתוח מסוימים השייכים לקבוצות הפועלות בישראל ועוד (ראו עמ' 196-189);
- שינויים במיסוי פנסיוני (ראו עמ' 214-208);
- הקמת צוות בין-משרדי לצורך בחינת הטלת מס מיוחד על פעילות הבנקים בשנת 2026 (עמ' 234-233);
- הוראת-שעה להקפאת תיאום סכומים בחקיקת המס ובחוק מענק עבודה (עמ' 239-237);
- הרחבת החבות במס נוסף כך ששבח חייב שנצמח במכירת דירה ייכלל במסגרת חישוב ההכנסה החייבת לצורך מדידת ההכנסה החייבת במס נוסף אשר היחיד חייב עליה במס נוסף, השתת מס נוסף בשיעור של 2% נוספים על "הכנסה חייבת ממקורות הוניים" העולה על סף המס הנוסף ותיקון סעיף 48א לחוק מיסוי מקרקעין כך שגביית המס הנוסף במכירת מקרקעין תיעשה כבר במועד התשלום של מס השבח למנהל מיסוי מקרקעין (ראו עמ' 242-240);
- הארכת התקופה בה יחולו שיעורי מס הרכישה החָלים ברכישת דירת מגורים שאינה דירה יחידה, כפי שנקבע בסעיף 9(ג1ו)(1) לחוק מיסוי מקרקעין במסגרת הוראת-השעה שבתיקון 98 עד לסוף שנת 2024, לשנתיים נוספות (ראו עמ' 243);
- הטלת חובת דיווח על הכנסה מהשכרת דירת מגורים במסלול הפטוֹר ממס (דהיינו, הפטוֹר מכוח חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), תש"ן-1990) ושינוי תקרת הפטוֹר האמור, כפי שהוצע במסגרת הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (תיקון מס' 268), התשפ"ג-2023 (קישור להצעת החוק) (ראו עמ' 243).
מטבע הדברים, לא ברור איזה מבּין התיקונים והשינויים המוצעים אכן ייכָּלל בנוסחו הסופי והמחייב של חוק ההסדרים וייתָכנו כמובן תיקונים ושינויים נוספים.