מס נוסף בגין רווח הון
כידוע, סעיף 121ב לפקודת מס הכנסה משית מס נוסף (או מס יסף) בשיעור 3% על יחיד שהכנסתו החייבת גבוהה מ-721,560 ₪ (נכון לשנת-המס 2024) וזאת על חלק ההכנסה החייבת העולה על 721,560 ₪.*
* סעיף 121ב נוסף לפקודת מס הכנסה במסגרת החוק לצמצום הגירעון ולשינוי נטל המס (תיקוני חקיקה), התשע"ב-2012 (קישור לחוק). במקור, המס הנוסף היה בשיעור 2%, וזאת על חֵלֶק ההכנסה החייבת העולה על 800,000 ₪. במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2017 ו-2018,** הוגדל שיעור המס הנוסף מ-2% ל-3% ובמקביל הוקטן סכום התקרה שמעליה קיימת חבות במס כאמור ל-640,000 ₪ (721,560 ₪ נכון לשנת-המס 2024).
** ראו סעיף 87(5) לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, ס"ח 217, 272 (תיקון עקיף לפקודת מס הכנסה).
לעניין זה, "הכנסה חייבת" כוללת גם רווח הון שאינו סכום אינפלציוני וכן שבח ממכירת זכות במקרקעין שאינה דירת מגורים וכן שבח ממכירת דירת מגורים ששווי מכירתה עולה על 5,382,285 ₪ (נכון לשנת-המס 2024) והמכירה אינה פטורה ממס.
במבזק מיום 9.3.2016 דיווחנו, בין היתר, כי רשות המיסים פרסמה הוראה מקצועית (הוראת ביצוע 9-15) שעניינה במס הנוסף וכוללת התייחסות למספר סוגיות המתעוררות בעניין זה ובכללן חישוב ההכנסה החייבת, פריסה לעניין סעיף 8(ג) לפקודת מס הכנסה ופריסת רווח הון/שבח ריאלי, הכנסות החייבות במס מוגבל ועוד.
בסעיף 6 לאותה הוראה צוין, כי "כאשר פקיד השומה עורך הסדרי מיסוי ו/או גבייה בגין עסקאות/הכנסות החייבות במס נוסף, פקיד השומה יתייחס לחבות במס הנוסף הן בקביעת שיעור הניכוי במקור והן בקביעת תשלום המקדמה. המס הנוסף יווסף לשיעור הניכוי במקור/ המקדמה שיקבעו בהסדר."
בהמשך לכך, נבקש לעדכנכם כי ביום 31.7.2024 פרסמה רשות המיסים "עדכון הנחיות בנוגע לחישוב המס על הכנסות גבוהות לפי סעיף 121ב לפקודה וגבייתו" ("העדכון") (קישור לעדכון).
וכך צוין בעדכון:
"בסעיף 121ב לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (להלן: הפקודה), שכותרתו "מס על הכנסות גבוהות" הוטל מס נוסף על הכנסה חייבת שעולה על התקרה שנקבעה בו (להלן:המס הנוסף). בהתאם להוראות סעיף 121ב(ב) לפקודה נקבע כי על הכנסה החייבת במס נוסף לא יחולו הוראות סעיף 91(ד) לעניין מקדמות.
כפועל יוצא, ובשונה מהאמור בסעיף 6 להוראת הביצוע שבסימוכין, כאשר פקיד השומה עורך הסדרי מיסוי או גבייה בגין רווחי הון החייבים במס נוסף, הן בקביעת שיעור ניכוי המס במקור והן בקביעת תשלום המקדמה אין להתייחס לחבות במס הנוסף. ממילא כאשר פקיד השומה נדרש לקבוע את שיעור המס שינוכה במקור מעסקאות או מהכנסות החייבות במס נוסף, אין מקום לקבוע שינוכה מס בשיעור כולל שגבוה משיעור המס המקסימלי שנקבע בתקנות הרלוונטיות.
כמו כן, השובר הממוכן (נושא מספר 10248 – מס נוסף) לתשלום מקדמה, על חשבון המס הנוסף, בוטל.
למען הסר ספק יובהר, כי מקדמה שתשולם בסכום הגבוה מסכום המס המתחייב לפי דין, יראו בה כמס ששולם ביתר ולא כתשלום ייעודי על חשבון החבות במס הנוסף.
יודגש, בדיווח על עסקת רווח הון, יש למלא את החיוב במס ללא מרכיב המס הנוסף (מייצגים שמקושרים לשע"מ, בשאילתת מס הכנסה 002/478).
במקרים שבהם ניתן על-ידי פקיד השומה אישור או הנחייה שסותרת את האמור במסמך זה, יש לפעול על פי האמור בהנחיה זו ולפנות לפקיד השומה לצורך קבלת אישור עדכני" [ההדגשות אינן במקור – א' ש'.]
קבלת הדו"חות השנתיים לשנת-המס 2023 והטיפול במשרדים
פורסמה הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 8/2024 בנושא "קבלת דוחות הנישומים לשנת מס 2023 והטיפול במשרדים" ("הוראת-הביצוע") (קישור להוראת-הביצוע).
במסגרת הוראת-הביצוע, מפורטים מועדי הדו"חות השונים, פירוט הדו"חות ואופן הגשתם/שידורם, תהליך קליטת הדו"חות והטיפול בהם.*
* יושם אל לב, כי אין להגיש את הדוחות השנתיים במערכת פניות מיַיצגים וכי דוח שיוגש כאמור יוחזר למיַיצג ללא קליטתו במשרד (סעיף-קטן 1.2 לסיפא להוראת-הביצוע).
תשומת לבכם, בין היתר, למקרים המפורטים בפסקה 5.1.5 להוראת-הביצוע ביחס לדוחות ששודרו על-ידי מיַיצגים לשע"מ, שלגביהם לא תישלח שומה לנישום עד לניתוב הדו"ח במשרד, ובכללם פעולה חייבת בדיווח, ניכוי במקור מרֶווח הון, חברה משפחתית ומנהל חברה כאמור, מקרים בהם סומן על-ידי הנישום שיש רווחי הון שלא שודרו (למעט אם הסיבה היחידה היא הפסדים) ועוד.*