לוגו אלכס שפירא ושות׳

מיסוי מטבעות דיגיטליים – דו"ח מבקר המדינה

ביום 5.11.2024 פורסם הדו"ח השנתי (מספר 75א, חלק ב) של מבקר המדינה. 

הדו"ח מתייחס, בין היתר, למספר היבטים במיסוי מטבעות דיגיטליים, החֵל בהסדרת כללי המיסוי והטמעתם בקרב הציבור וכלה באופן הדיווח על פעולות במטבעות דיגיטליים וטיפולה של רשות המיסים בדיווחים, בקביעת השומות ובגביית המס.
זאת, לאחַר ביצוע ביקורת ברשות המיסים – בחטיבה המקצועית, במחלקה המשפטית, במחלקת שומה וביקורת, במחלקת הרכש, במחלקת חקירות, ביחידה הארצית לחקירות ומאבק בפשיעה כלכלית (יחידת יהלום), במחלקת הדוברוּת, במחלקת הגבייה ובחלק ממשרדי השומה וכן במחלקה המקצועית ובמחלקת שומה וביקורת במע"מ.  ביקורת משלימה נעשתה בשירות העיבוד הממוחשב של רשות המיסים (שע"ם), ברשות החדשנות, באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ובבנק ישראל. 

תמצית תמונת המצב העולה מן הביקורת היא כדלקמן:

  • הגם שפוטנציאל גביית המיסים המוערך בישראל מהכנסות מפעילות בקריפטו הוא גבוה ועשוי להגיע לכ-3-2 מיליארד ₪, רשות המיסים לא בחנה (כך על-פי ממצאי הביקורת) את פוטנציאל המס הקיים בשוק הקריפטו בכלים שבידיה והיא מסתמכת על הערכה שאינה מעודכנת.*
    * מהביקורת עלה שבשנים 2022-2018 המספר השנתי הממוצע של המדַווחים לרשות המיסים על פעילות בקריפטו היה 500 בלבד, בעוד שפוטנציאל הדיווח, על-פי ההערכוֹת, הוא לכל הפחות 200,000 משתמשים.
  • רשות המיסים הֵחלה לפרסם כללי מיסוי בתחום המטבעות הדיגיטליים בסוף שנת 2017, ובכך הייתה ישראל אחת המדינות הראשונות שעשתה כן; אולם משנת 2018 הוציאה הרשות שלושה פרסומים בלבד בתחום מיסוי הקריפטו ולא פעלה לבצע התאמות נדרשות. זאת למרות התפתחות של ממש בתחום הקריפטו.
  • הרשות לא ביצעה התאמות של הוראות ניהול ספרים לתחום המטבעות הדיגיטליים ולא ביצעה ביקורות ניהול ספרים בנוגע לעסקות שתמורתן התקבלה במטבעות דיגיטליים.
  • רשות המיסים לא התאימה את תדירות חובת הדיווח ואת טופס הדיווח על רווח הון (טופס 1399) לאופי השימוש במטבעות דיגיטליים, המתאפיין בריבוי עסקות, בחישובים מורכבים ובקושי בתשלום המס.
  • לא נקבעו עקרונות טיפול לגבי דיווחים על הכנסות מפעילות במטבעות דיגיטליים בדיעבד. 
  • ההדרכות המועטות שהועברו למפקחי מס הכנסה עד תום שנת 2023 (מבקרי מע"מ לא עברו כלל הדרכות בתחום מטבעות דיגיטליים) לא סיפקו למפקחים כלים פרקטיים לבניית השומה ויכולת מקצועית ראויה לטיפול בשומות מול מיַיצגים המתמחים בתחום; ובנוסף, כלים טכנולוגיים לביצוע חישובים אינם בידי רשות המיסים, ולפיכך גם אינם זמינים למפקחים (הליך רכש טכנולוגי ברשות המיסים שיאפשר את חישוב רווח ההון ואת חישוב המס מהכנסה ממטבעות דיגיטליים, באמצעות תוכנות ייעודיות המצויות בשוק זה שנים, ובפרט בידי המיַיצגים, נמשך יותר משלוש שנים ולא הושלם עד מועד סיום הביקורת).
  • בשנים 2023-2019 פָּחת ב-263 מספר המפקחים והרכזים במס הכנסה וכן פָּחת ב-55 מספר מבקרי חשבונות ורכזי מע"מ ורשות המיסים לא גייסה די עובדים כדי לכַסות על הירידה במספר העובדים.
  • רשות המיסים לא קידמה באופן משמעותי את הנדרש לשם ה-CARF* לקראת תחילת חילופי המידע כבר בשנת 2027; וכתוצאה מכך גדל הסיכון שישראל תיכנס לרשימה השחורה של המדינות מעלימות המס של ארגון ה-OECD.
    * מסגרת הדיווח על הכנסות מקריפטו שנקבעה על-ידי ארגון ה-OECD ונועדה לאפשר חילופי מידע בתחום זה ברמה בין- לאומית.
  • הנוהל שפרסמה רשות המיסים* ביחס לתשלום מס דרך בנק ישראל כרוך בנטל בירוקרטי כבד על הפונים ומטיל על רשות המיסים אחריות למניעת הלבנת הון החורגת מתחום מומחיותה, ועד למועד סיום הביקורת לא הגיעו לטיפול פניות במסגרת הנוהל.
    * ראו לעניין זה את מבזקנו מיום 7.4.2024 (קישור למבזק).

למַעבר לדו"ח המלא, לחצו כאן;
למַעבר לתקציר, לחצו כאן.