החלטת מיסוי בנושא גריטת ציוד, סיווג כמוניטין ושחלוף
החטיבה המקצועית ברשות המסים פרסמה החלטת מיסוי חדשה (החלטה מס' 1091/22).
עניינה של החלטת המיסוי ביחיד תושב ישראל ("היחיד") שבבעלותו ספינת מנוע הרשומה במשרד התחבורה ולה ציוד לדיג מכמורת ("הספינה") וכן רישיון לדיג במִגוון שיטות ובכללן דיג מכמורת. בנוסף, גם ליחיד רישיון אישי לדיג במִגוון שיטות ובכללן דיג מכמורת ומערכי חכות.
ביום 26.11.2019 פרסם משרד החקלאות "נוהל תמיכה לגריטת ספינות מכמורת 2019" ("הנוהל"), שמטרתו לעודד את בעליהן של ספינות מכמורת להוציא את כלי השיט שלהם משימוש כספינת מכמורת בישראל באופן בלתי-הפיך ("גריטת מכלולי דיג המכמורת") בתמורה לתמיכה כספית שתחושב על-בסיס אחד משני המסלולים המפורטים בסעיף 6 בנוהל ("התמיכה"), ובכך לתרום לצמצום צי ספינות המכמורת בים התיכון ולהפחתת מאמץ הדיג הכולל.
בסוף שנת 2019 הגיש היחיד בקשה לתמיכה בהתאם לנוהל ומנהל אגף הדיג אישר, כי בוצעה גריטת מכלולי דיג המכמורת ואושרה לו תמיכה בהתאם למסלול ב' בנוהל – תמיכה לפי פוטנציאל דיג.
רישיון הדיג החדש של הספינה שוּנה לאחַר קבלת התמיכה וכיום הוא אינו כולל את שיטת דיג המכמורת (יתר שיטות הדיג אשר הופיעו ברישיון הדיג של הספינה לא שונו בעקבות הנוהל).
לאחַר קבלת התמיכה, הספינה ממשיכה לשַמש את היחיד לדיג חכות.
גריטת מכלולי דיג המכמורת נעשתה ביחס לספינה בלבד. כלומר, הרישיון האישי של היחיד לדיג מכמורת לא שונּה גם לאחַר קבלת התמיכה ממשרד החקלאות בהתאם לנוהל.
היחיד בוחן רכישת ספינה חדשה ("הספינה החדשה") וכן העברת רישיון דיג החכות מהספינה לספינה החדשה.
במסגרת הבקשה להחלטת המיסוי, התבקשה החטיבה המקצועית ברשות המסים לאשר, כי גריטת מכלולי דיג המכמורת תיחשב כאירוע מס הוני אגב מכירת מוניטין החייב במס בהתאם לסעיף 91(ב1)(1) לפקודת מס הכנסה.*
* דומנו, כי הכּוונה שיחול הסייג הקבוע בסעיף 91(ב1)(1) לפקודה, דהיינו שיראו במכלולי דיג המכמורת בגֶדר "נכס שהוא מוניטין שלא שולם בעד רכישתו" כאמור באותו סעיף.
כמו-כן, התבקשה החטיבה המקצועית לאשר, כי אם היחיד ירכוש את הספינה החדשה הוא יוכל להחיל על המכירה את הוראות סעיף 96 לפקודת מס הכנסה (שחלוף), דהיינו לדחות את רווח ההון, כולו או חלקו, מקבלת התמיכה כאמור לעיל, ולהפחיתו מעלות הספינה החדשה.
בנוסף, התבקש אישור לביצוע פריסה של רווח ההון שנצמח מתמורת הגריטה בהתאם להוראות סעיף 91(ה) לפקודה.
במסגרת ההחלטה, נדחתה הבקשה לראות בגריטת מכלולי דיג המכמורת בתמורה לתמיכה כתמורה שהתקבלה במסגרת מכירת מוניטין ונקבע, כי מדובר ברווח הון החייב במס בשיעורים "הרגילים", תוך שסכום התמורה הינו סכום התמיכה שקיבל היחיד בהתאם לנוהל, המחיר המקורי (העלות לצורכי מס) יהא עלות רישיון הדיג של הספינה ככל ששולם בעדו ואילו יום הרכישה ייקָבע למאוחד שבין כל אלה: המועד בו היחיד קיבל רישיון לעסוק בדיג מכמורת, מועד רכישת הספינה או מועד קבלת רישיון דיג המכמורת לספינה.
עוד נקבע, כי היחיד יוכל לפרוס את רווח ההון הנובע מסכום התמורה כאמור ובכפוף להוראות סעיף 91(ה) לפקודה.
בנוסף, נקבע, כי רישיון דיג מכמורת של הספינה אינו מהווה נכס בר-פחת ועל-כן לא יחולו הוראות סעיף 96 לפקודה.*
* יש להניח, כי הכּוונה שהוראות סעיף 96 לפקודה לא תחולנה רק ביחס לרכיב התמורה המתייחס לרישיון דיג המכמורת ולא לרכיב אחר של התמורה המהווה (ככל שמהווה) נכס בר-פחת.
כמו-כן, נקבע, כי גריטת מכלולי הדיג תלויה ברצונו של היחיד ובהתאם לא יחול סעיף 91(ז) לפקודה המַקנה הקלה בהפקעה של נכס.
לבסוף, נקבע, כי במסגרת דיווחי היחיד בנספחי טופס 1301 יינתן ביאור ובו כל הפרטים והתנאים המופיעים בהחלטת המיסוי; וכי הוראות ההחלטה תחולנה גם על גריטת מכלולי דיג מכמורת של ספינה בבעלות חברה, וזאת בהתאמות ובשינויים המחייבים על-פי דין.